Suzuki Swift - Kdo kupuje levně, kupuje dvakrát. Nedávno se na nás obrátil majitel autoškoly s problémem na hřebenovém řízení u autíčka Suzuki Swift.
U Swiftu se v relativně krátkém časovém horizontu vyskytla závada na hřebenovém řízení. Šlo o problém vůle a citelném poklepávání při jízdě. Majitel automobilu a provozovatel autoškoly tedy objednal repasovaný díl z internetu a nechal jej namontovat. Závada stejného charakteru se opakovala cca po 14 měsících provozu, reklamace nebyla uznána, protože na díl byla záruka pouze jeden rok. Majitel se na nás obrátil s tímto problémem. Řízení jsme neměli skladem a tak jsme mu nabídli opravu jeho stávajícího řízení, na které se již nevztahovala záruka.
Toto hřebenové řízení nepracuje s hydraulickým olejem, posilovací účinek je přenášen z EPS sloupku pouze mechanicky. Řízení bylo rozebráno a přestože původní pouzdro bylo vyměněno za nové, tak zde po 14 měsících provozu vznikla opět vůle.
Proč tomu tak je?
Jde o konstrukční chybu a poddimenzovanou stěžejní část, která musí odolávat velkému tlaku. Pouzdro jsme vyrobili s konstrukční úpravou proti originálu. Nové pouzdro bylo 2x delší než původní. V hřebenu se proto muselo pozměnit i uložení pro nové odolnější pouzdro.
Celá tato úprava od dodání řízení po složení trvala 5 dnů. Cena za opravu hřebenového řízení pro vůz Suzuki Swift 2012 činila 7500 Kč. Cenu určil hlavně strojní čas (úprava uložení v hřebenu, pouzdro).
Na první pohled se může zdát cenovka za hřeben na vůz této kategorie vyšší. Pokud se ale zamyslíme komplexně, tak z ušetřených 3000 Kč za levnější díl s roční zárukou nám po odečtení výloh spojených s výměnou dílu nezbyde nic.
Repase podle nás nespočívá pouze ve výměně nejnutnějšího nebo poškozeného komponentu na posilovači za nový. Náš cíl je odstranit příčinu poruchy. Pokud je u dílu zjevná konstrukční chyba, je třeba ji eliminovat a předimenzovat místo vzniku.
Hřebenové řízení bude v autoškole vystaveno náročnému zacházení. Většina provozních kilometrů se bude odehrávat ve městě plném členitých uliček, kočičích hlav a parkovacích manévrů.
Věříme, že hřebenové řízení s novým dvojnásobně dlouhým pouzdrem toto autíčko přežije.