Mechanické servočerpadlo zajišťuje požadovaný tlak hydraulické kapaliny. Servočerpadlo je poháněno otáčkami motoru pomocí klínového řemene. Řemen pohání kladku, která je součástí rotačního čerpadla (servočerpadla). Uvnitř servočerpadla se nachází rotor a odstředivé lopatky, které pohání (tlačí) hydraulickou kapalinu.
Lopatky jsou na stěnu komory tlačeny odstředivou silou a kopírují tak vnitřní tvar komory.
Rotace lopatek zvyšuje tlak kapaliny na výstupu. Objem kapaliny na výstupu je závislý na rychlosti vozidla. Servočerpadlo je navrženo tak, aby zajišťovalo adekvátní průtok kapaliny i přivolnoběhu automobilu.
Servočerpadlo dále obsahuje přetlakový ventil, který brání příliš velkému tlaku v soustavě při vysokých rychlostech vozidla.
Mechanické servočerpadlo je hydraulickým vedením spojeno s hřebenovým řízením.
Výhody mechanického servočerpadla:
- jednoduchost (absence elektroniky, čistě mechanické zařízení)
- spolehlivost, souvisí s prvním bodem, minimum součástí uvnitř servočerpadla
Nevýhody mechanického servočerpadla:
- neefektivní
- velké ztráty (zvýšení spotřeby vozidla cca o 0.3l/100km)
- zpětná vazba od vozovky
Závady mechanického servočerpadla:
- opotřebení gufera hřídele čerpadla
- vydření ložisek hřídele
- přidření lopatek rotoru (na vině je špinavý hydraulický olej, vlhkost, koroze)
Tipy pro delší životnost mechanického servočerpadla:
- pravidelná kontrola hydraulického oleje
- výměna hydraulického oleje co 60tis km / 1x za 3 roky
Nabídku mechanických servočerpadel najdete zde: https://www.autosv.cz/mechanicka-servocerpadla/