Zařízení, které přenáší sílu ke kolům (posilovací účinek ze servočerpadla) se nazývá hřebenové řízení.
Hydraulické hřebenové řízení pracuje s hydraulický olejem, který je do něj pod tlakem dopravován ze servočerpadla.
Hydraulické hřebenové řízení je hydraulickým vedením spojeno s elektro-hydraulickým nebo mechanickým servočerpadlem.
Na tělo řízení přímo navazuje pracovní válec, kde píst je v jednom kuse spojen s hřebenovou tyčí, prakticky jde o dvojčinný přímočarý hydromotor. Na obou koncích hřebenové tyče jsou kulové klouby, na něž navazují tyče řízení zakončené kulovými čepy. Pro ochranu před nečistotami z vozovky je hřebenová tyč chráněna pryžovými manžetami, tím je zajištěna delší životnost pohyblivých částí.
Hydraulické hřebenové řízení má 5 základních částí.
- pracovní válec (tělo hřebenového řízení)
- zkrutná tyč (rotační ventil) , na této tyči je tisícihran pro spojeni s hřídelí od volantu
- hřebenová tyč
- pastorek řízení
- pracovní píst
- Zkrutná tyč (rotační ventil)
Posilovač řízení musí pomáhat řidiči pouze v případě, že vyvíjí sílu na volant. Hřebenové řízení je komponent, který spolupracuje s mechanickým nebo elektrohydraulickým servočerpadlem. Servočerpadlo tlačí hydraulický olej do hřebenového řízení a dodává tedy potřebný tlak. Zařízení, které snímá sílu vyvinutou řidičem, se nazývá rotační ventil a nachází se na hřebenovém řízení. Toto zařízení (rotační ventil) určí, kde bude tlak kapaliny působit (podle toho jak moc a na jakou stranu zatáčíme volantem).
Hlavními prvky rotačního ventilu jsou zkrutná tyč a ventil.
Ventil (jeho pozice) je ovládána za pomocí točení torzní tyčí (otočíme-li volantem, otočí se torzní tyč a změní se poloha ventilu).
Výhody hydraulického hřebenového řízení:
- robustnost a spolehlivost
- dlouhá životnost
Nevýhody hydraulického hřebenového řízení::
- u automobilů s absencí ochranného podmotorového krytu je hřebenové řízení vystaveno zvýšené porci vody, soli a nečistot z vozovky
Závady hydraulického hřebenového řízení::
- únik oleje (koroze hřebenové tyče)
- prasklé, vydřené a jinak poškozené gufero
- vůle mezi pastorkem řízení a hřebenovou tyčí
- přidření rotačního ventilu (nečistoty, špinavý hydraulický olej)
- ohlá hřebenová tyč (velký náraz do nápravy, bouračka)
Tipy pro delší životnost hydraulického hřebenového řízení::
- pravidelná kontrola manžet
- převentivní výměna mažet po 60tis. Km / 1x za 3 roky
- výměna hydraulického oleje co 60tis km / 1x za 3 roky
- pravidelná kontrola hydraulického oleje
- pravidelná kontrola hydraulických hadic (koroze)
Nabídku hydraulických hřebenových řízení najdete zde: https://www.autosv.cz/hrebenova-rizeni-hydraulicka/